Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.
museology --- Museology --- autisme --- audiences --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2017 --- PXL-Healthcare 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- cultuureducatie --- musea --- inrichting --- Autisme --- Musea --- Activiteiten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Museum --- Activiteit --- Autismespectrumstoornis --- kunsteducatie. --- autisme. --- kunsteducatie
Choose an application
De deur gaat open en een vriendelijke lach komt me tegemoet. Ik zie een kleine, fijne dame voor me staan. Dit is niet wat ik had verwacht. Aan de telefoon klonk haar stem luid en vastberaden. Ze neemt me mee naar binnen, in een klein en kraaknet appartement. Nog voor ik zit, komt er koffie en taart op tafel. Ik kijk rond en schrik. Links van mij zit heel stil een man in de zetel. Haar man. Hij lacht naar me en begint te hoesten. Een geluid dat ik de komende drie uur nog geregeld zal horen. Zij vertelt haar verhaal& van bij het begin... Jeanne is een van de 1.202 kinderen die in de periode tussen 1945 en 1984 als weeskind in de stad Gent werd geregistreerd. 'Wees', hoewel haar beide ouders op dat moment nog leefden.Dit was voor meer dan 95% van deze kinderen het geval. Waarom kwamen zij in een weeshuis terecht? Waarom zagen broers en zussen elkaar niet of zo weinig mogelijk? Wat betekent het om dag in dag uit met hetzelfde uniformpje de straat op te trekken? Wat als een nummer - jouw nummer - de plaats inneemt van jouw naam?Op basis van beleidsdocumenten, observatieschriften, persoonlijke dossiers en foto's uit het archief van het OCMW Gent, wordt de geschiedenis van de Gentse weeskinderen gereconstrueerd. Hun verhaal komt helemaal tot leven door de spraakmakende getuigenissen van zowel oud-wezen als ex-personeelsleden van het weeshuis. Dit boek schetst de vaak bewogen levens van deze 'instellingskinderen'. Tegelijk staat het spanningsveld tussen het weeskind en de samenleving van toen centraal. Vormden deze kinderen een gevaar voor de samenleving, of waren ze veeleer in gevaar? In hun analyse belichten de auteurs 'het weeshuis' vanuit de pedagogische paradoxen die haar kenmerken
weeskinderen --- Gent --- weeshuis --- onderwijs --- 1945 - 1984 --- History of Belgium and Luxembourg --- Social policy and particular groups --- Ghent --- 323 --- Weeshuizen --- Weeskinderen --- instellingen --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- instellingen jeugdzorg --- internaten --- waar gebeurde verhalen --- jeugdzorg --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- Geschiedenis --- Weeskind --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Gent. --- onderwijs. --- weeshuis. --- 1945 - 1984.
Choose an application
Steven stapt positief en zelfverzekerd door het leven en vertrouwt andere mensen. Dat is ook nodig want hijis namelijk blindgeboren. Dankzij de samenwerking met buurman Jan ontdekt Steven dat de betutteling van blinden groot is. Jan laat hem zien dat hij zélf keuzes kan maken. De hulp die door de overheid wordt verstrekt, zoals de begeleiding voor geïntegreerd onderwijs (GON), is vaak ontoereikend en houdtte weinig rekening met de blinde zelf. In dit boek vertellen Jan en Steven dat de begeleiding van een blinde ook ánders kan en dat je ook zonder diploma's of kennis van braille blinden een heel eind op weg kan helpen.
blinde --- Blindheid. --- blindheid (themawoord fictie) --- Social policy and particular groups --- Blind --- Biography --- Bladt, Steven --- Belgium --- Brussels (Belgium) --- Blinden --- Visueel gehandicapten --- Gehandicaptenzorg --- Lichamelijk gehandicapten --- #SMV:museum --- Personen met een visuele handicap --- Inclusief onderwijs --- Levensverhaal --- 463.1 --- blindheid (slechtziendheid) --- fysiek gehandicapten --- ziektebeleving --- Blinde --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap
Choose an application
Dit boek analyseert primordiale autochtonie - meer recht hebben op een bepaald territorium omdat men afstamt van voorouders die als eersten op deze grond hebben gewoond - als een cultuurconstructie. Stukken autochtoon (Indiaans) Québec, Brussel en Zuid-Californië worden met elkaar vergeleken.
culturele antropologie --- multiculturalisme --- migratie --- Culture. --- Ethnicity. --- Multiculturalism. --- Ethnicity --- Multiculturalism --- 342.71 <493> --- 316.347 --- Multiculturele samenleving --- Primordiale autochtonie --- Racisme --- Brussel --- cultuursociologie --- multiculturele samenleving --- racisme --- Academic collection --- #SBIB:39A6 --- #KVHA:Autochtonie --- #KVHA:Racisme --- #KVHA:Xenofobie --- #VCV monografie 2003 --- #A9803A --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Social policy --- Anti-racism --- Cultural fusion --- Ethnic identity --- Group identity --- Cultural sociology --- Culture --- Sociology of culture --- Civilization --- Popular culture --- 493.23 --- 008 --- 325 --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Government policy --- Social aspects --- Sociology of minorities --- Autochtonen --- Allochtonen --- Cultuurfilosofie --- Autochtoon --- Allochtoon --- cultuurfilosofie --- etniciteit --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Tourism --- History of Belgium and Luxembourg --- Social policy and particular groups --- anno 1800-1999 --- Camps --- Coasts --- History. --- vakantie --- kust --- kind --- 1887 - 1980 --- België --- 338.48 --- C5 --- jeugd --- vakantiecentra --- geschiedenis --- sociale voorzieningen --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- 379.846 --- Toerisme. Recreatie. Sport (economische en organisatorische aspecten) --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Waterrecreatie. Recreatie aan zee, waterlopen. Watersport --- vakantiekolonies --- 338.48 Toerisme. Recreatie. Sport (economische en organisatorische aspecten) --- 379.846 Waterrecreatie. Recreatie aan zee, waterlopen. Watersport --- History --- Belgium --- West Flanders (Belgium) --- Exhibitions --- North Sea Coast (Belgium) --- Colonies de vacances --- Belgique --- Histoire --- 1887 - 1980. --- België.
Choose an application
In verzekerde bewaring vertelt de geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang, van de oprichting van de eerste crèche in 1845 tot de impact van het kwaliteitsdecreet in 2003. Deze grondige en systematische studie gaat uit van een aantal actuele vragen: Waarom werd er nooit een coherente sociale pedagogiek ontwikkeld in deze sector? Waarom wordt kinderopvang nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad? Door de kinderopvang in zijn maatschappelijke context te plaatsen, maakt de auteur duidelijk hoe politieke, economische en andere veranderingen een invloed hebben op hoe we denken over kinderen, moeders en opvang.
kinderopvang --- sociale pedagogiek --- sociale geschiedenis --- History of Belgium and Luxembourg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- Flanders --- kindertijd --- België --- #PBIB:2004.4 --- #A0412A --- 664.3 Kinderopvang --- Kinderrechten --- 186.1 Kinderrechten en Welzijn - Algemeen --- 362.7 --- Peuters --- Kleuters --- Kinderopvang --- Kinderdagverblijven --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Belgium --- Provincie West-Vlaanderen --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- #gsdbP --- Peuter --- Kleuter --- Kinderdagverblijf --- kinderopvoeding --- History --- Childcare --- Upbringing --- Professionnalisation --- Legislation --- Policy --- Book --- Educational sciences --- kinderdagverblijf --- België.
Choose an application
Weg met vooroordelen rond woonwagenbewoners. Wie zijn de woonwagenbewoners in Vlaanderen en Brussel? Wat is het verschil tussen Manoesj, Voyageur en Rom? Hoe kan een duurzaam beleid onze samenleving ten goede komen? Doorheen de voorbije eeuwen zijn woonwagenbewoners constant opgejaagd, en behandeld vanuit wantrouwen en onbegrip. Omdat ze geen veilige haltes vinden, blijven ze bovendien ook vandaag nog gedwongen om rond te trekken. Maar steeds minder (of zelfs niet) investeren in een relatie met kleinere gemeenschappen maakt het nog moeilijker voor hen om uit hun precaire positie te geraken. Met meer confrontaties en conflicten tot gevolg. Op basis van een unieke praktijkexpertise en getuigenissen van woonwagenbewoners zelf, maakt dit boek komaf met de stereotypen rond een diverse bevolkingsgroep. Een leven lang opgejaagd gaat in tekst en beeld in op de diversiteit onder groepen van woonwagenbewoners, maar ook op hun unieke geschiedenis, en op hoe de vaak precaire situaties waarin woonwagenbewoners moeten leven, aangepakt kunnen worden. Dit boek onderzoekt de mechanismen van uitsluiting en stelt een concrete visie voor op basis van wederzijds respect en voortdurende dialoog. Een leven lang opgejaagd legt de meerwaarde bloot die een beter begrip van een verborgen leefcultuur voor de hele samenleving kan opleveren.bron: https://www.lannoo.be/nl/een-leven-lang-opgejaagd
Sociology of minorities --- Social policy and particular groups --- Ethnology. Cultural anthropology --- Flanders --- woonwagenbewoners --- 711 --- zigeuners --- 481 Sociaal wonen --- 666 Armoede --- 252 Mensenrechten --- Roma --- Woonwagenbewoners --- Zigeuners --- Vlaanderen --- Brussel --- Vooroordelen --- Diversiteit --- Sociale uitsluiting --- Beleid --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:35H436 --- #SBIB:35H6015 --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Bestuur en beleid: nationale en regionale studies: Vlaanderen --- PXL-Social Work 2020 --- maatschappelijke problemen --- Mensenrechten --- Wonen --- Woonwagenbewoner --- Roma (volk) --- Vooroordeel --- Analyse --- Evaluatie --- Inclusie --- Maatwerk --- Emigratie --- woonwagen --- woning --- kermis --- circus --- C5 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- circus. --- kermis. --- woning. --- woonwagen.
Choose an application
Didactics of the arts --- cultuurparticipatie --- personen met een visuele beperking --- Social policy and particular groups --- blinde --- cultureel erfgoed --- kunst --- blinden --- slechtzienden --- museumkunde --- museums --- art exhibitions --- exhibitions --- heritage value --- cultural history --- 904 --- #SMV:kunst --- #SMV:museum --- Blindenzorg Licht & Liefde (1923-heden) --- C3 --- kunstbeleving --- 069.62 --- Art in the Dark --- Cultuurparticipatie ; voor blinden en slechtzienden --- DVD's --- Kunsttheorie ; kunst en (ge)zichtsverlies ; V. Mühleis --- Museologie ; publiekswerking ; mensen met een visuele handicap --- Zicht op Cultuur ; ZOC --- blindheid --- cultuur --- 037 --- Culturele overblijfselen uit historische tijden. Antiquitates --- Kunst en cultuur --- Museologie ; betrekkingen met het publiek --- Musea ; algemeen --- Contains audio-visual material --- 904 Culturele overblijfselen uit historische tijden. Antiquitates --- #gsdbA --- Cultuurparticipatie--voor blinden en slechtzienden --- Kunsttheorie--kunst en (ge)zichtsverlies--V. Mühleis --- Museologie--publiekswerking--mensen met een visuele handicap --- Zicht op Cultuur--ZOC --- Museumbezoek--blinden --- Museologie--betrekkingen met het publiek --- Musea--algemeen --- blinde, blindheid --- blind [people] --- audiences --- blinde, blindheid. --- slechtzienden. --- museumkunde.
Choose an application
In een emancipatiebeweging ijveren gebarentalige doven wereldwijd steeds vaker voor een gelijkberechtiging: voor het gebruik van gebarentaal in verschillende levenssferen, een gelijkwaardige positie in de maatschappij, en de mogelijkheid om hun potentieel te ontwikkelen. Gebarentalen worden erkend, zijn meer aanwezig in de media, en ook meer niet-dove mensen leren en gebruiken gebarentaal. Een ?waardige samenleving? kan opteren voor deze weg in onderwijs, in de opvoeding, in cultuur, in media, en in het openbare leven, als alternatief voor uitsluiting en uitzondering. De bijdragen in dit boek van auteurs uit Vlaanderen, Nederland en Zweden verkennen dit alternatief vanuit verschillende disciplines zoals antropologie, filosofie, sociolinguïstiek en mensenrechten, en belichten gebarentaal en diversiteit vanuit verschillende invalshoeken zoals de emancipatie van dovengemeenschappen, dovencultuur en erfgoed, gebarentaalerkenning, quality of life, en meertalig onderwijs.Het boek wil het maatschappelijke debat rond gebarentaal, diversiteit en meertaligheid stimuleren en het beleid bewegen tot reëel emanciperende maatregelen. Een documentaire rond levensverhalen en de levenswijsheid in de Vlaamse dovengemeenschap illustreert het geheel en zit bij het boek ingesloten.(bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789033488610/Gebarentaal-zegt-alles)
gebarentaal --- Sign language --- Sociolinguistics --- Social policy and particular groups --- Alphabet dactylologique --- Alphabet des sourds --- Communication gestuelle --- Dactylologie --- Deaf -- Sign language --- Doven -- Gebarentaal --- Gebarentaal --- Gestes [Langage par ] --- Gesture language --- Langage des signes --- Langage des signes pour les sourds --- Langage des sourds --- Langage gestuel --- Langage gestuel des sourds --- Langage mimique --- Langage par gestes --- Langage par signes --- Langage par signes pour les sourds --- Langue des signes --- Langue des sourds --- Mimique --- Signes [Langage par ] --- Sourds -- Langage par signes --- Sourds -- Langue des signes --- communicatie --- dove --- 667.1 Gehandicapten. Lichamelijk --- doven --- #KVHA:Taalkunde; Gebarentaal --- #KVHA:Dovengemeenschap --- #KVHB:Gebarentaal --- Contains audio-visual material --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Sociolinguïstiek --- Doven --- Slechthorenden --- Integratie --- Language and languages --- Philosophy --- Dove --- Slechthorende --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Niemand moet ervan worden overtuigd dat de schoolstrijd van de jaren '50 een wezenlijk element vormt in de naoorlogse politieke ontwikkelingen van België. Of de precieze betekenis van deze schoolpolitieke aanvaringen tot dusver altijd even accuraat werd geïnterpreteerd, is echter minder duidelijk. Met dit boek belicht de auteur de bekende en minder bekende aspecten van dit klassieke conflictmoment. Aansluitend bij zijn vroeger onderzoek, brengt hij een meer genuanceerde evaluatie van beleid, confrontatie en compromis als etappes van een ouder proces van voortschrijdende pacificatie van de schoolkwestie.
History of education and educational sciences --- Secondary education --- onderwijsgeschiedenis --- anno 1950-1959 --- Education and state --- Education --- History --- Belgium --- onderwijs --- politiek --- jaren 1950 --- 081145.jpg --- Schoolstrijd (1954-1958) --- 451.1 --- België --- schoolkwestie --- #SBIB:949.3H2 --- #SBIB:949.3H3 --- 371 <493> --- 949.3.04 --- #A9710A --- 949.3.04 Geschiedenis van België: 1945-heden --- Geschiedenis van België: 1945-heden --- 371 <493> Onderwijs. Schoolwezen--België --- Onderwijs. Schoolwezen--België --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- onderwijsgeschiedenis - België --- Economische en sociale geschiedenis van België --- Politieke geschiedenis van België --- Government policy --- Belgique --- België --- Bélgica --- Royaume de Belgique --- Belgii︠a︡ --- Kingdom of Belgium --- Koninkrijk van België --- Königreich Belgien --- Bèlgia --- Koninkryk van België --- Königriich Belgie --- Koninkrijk België --- Belgice --- Belgice Cynerīce --- بلجيكا --- Baljīkā --- مملكة بلجيكا --- Mamlakat Baljīkā --- Belchica --- Reino de Belchica --- Belghia --- Vãsilia di Belghia --- Royômo de Bèlg·ique --- Bélxica --- Reinu de Bélxica --- Bilkiya --- Bilgasuyu --- Bilhika Qhapaqsuyu --- Belçika --- Belçika Krallığı --- Бельгия --- Бельгия Короллеге --- Belʹgii︠a︡ Korollege --- Бельгія --- Belʹhii︠a︡ --- Каралеўства Бельгія --- Karaleŭstva Belʹhii︠a︡ --- Belhika --- Bäigien --- Kinigraich Bäigien --- Belgija --- Kraljevina Belgija --- Белгия --- Regne de Bèlgica --- Бельги --- Belʹgi --- Belgické království --- Gwlad Belg --- Teyrnas Gwlad Belg --- Belgien --- Kongeriget Belgien --- Bélgii Bikéyah --- Belgiska --- Kralojstwo Belgiskej --- Belgia Kuningriik --- Βέλγιο --- Velgio --- Βασίλειο του Βελγίου --- Vasileio tou Velgiou --- Reino de Bélgica --- Belgio --- Reĝlando Belgio --- Belgujo --- Belgika --- Belgje --- Belgjo --- Belgjiche --- Bheilg --- Ríocht na Beilge --- Velg --- Reeriaght ny Belg --- Belgiya --- Rìoghachd na Beilge --- Belʹjmudin Nutg --- Pelekiuma --- Regno del Belgio --- בלגיה --- Belgiyah --- ממלכת בלגיה --- Mamlekhet Belgiyah --- Belgijskô --- Pow Belg --- Ruwvaneth Belgek --- Ububiligi --- Ububirigi --- Igihugu cyʼUbubirigi --- Ubelgiji --- Ufalme wa Ubelgiji --- Belezi --- Nsi ya ntotila ya Belezi --- Bèljik --- Beljika --- Beļgeja --- Beļg̓ijas Karaliste --- Belsch --- Kinnekräich Belsch --- Belgijos Karalystė --- Belsj --- Keuninkriek Belsj --- Beldjym --- Belga Királyság --- Белгија --- ベルギー --- Berugī --- schoolpact --- schoolstrijd --- 920 --- geschiedenis België --- histoire Belgique --- Education and state - Belgium - History - 20th century --- Education - Belgium - History - 20th century --- Belgium - History - 20th century --- jaren 1950.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|